שינויים בהרגלי הצריכה

"ענקית הקמעונאות וולמארט הבינה את הפוטנציאל הטמון בכוחה של הקהילה "להחיות" או "להמית" את המרכז המסחרי בשכונה". לאחרונה פורסם כי החברה תפתח במהלך 2016 כמעט 100 מרכזים שכונתיים חדשים. מנגד, הודיעה החברה כי היא נאלצת לסגור עשרות סניפי אקספרס קטנים שנפתחו בארה"ב בשכונות מסוימות מאחר והיו בקרבת סופרמרקט גדול שגרם לסניפי וולמארט הקטנים להפסדים כלכליים.

בעשר השנים האחרונות השתלטו הקניונים הגדולים לא רק על כוח הקנייה שלנו  אלא גם על שעות הפנאי שלנו  ועל ידי כך גרמו לשינוי  מהותי בהרגלי הצריכה שלנו – סופרמרקטים ענקיים, קומפלקס של בתי קולנוע וכל חנויות המותגים תחת אותה קורת גג  ענקית במרכז העיר.  לעיתים קרובות הרחק ממקום המגורים שלנו, אבל שם התחלנו לבלות את רוב זמננו עם כל עם ישראל ולא רק עם החברים מהשכונה. הבילוי בקניון הפך לסוג של תרבות. עד מהרה הפכו המרכזים השכונתיים לזניחים ומוזנחים ולחיסרון מבחינת העדפת מקום מגורים. אנשים החלו לבקש לגור ליד פארקים ולא ליד המרכזים השכונתיים שקרסו מול התחרות עם הקניונים והפכו לנטושים, מרעישים ומלוכלכים.  בעקבות כך יזמים שבנו מגדלים עם עירוב שימושים היו נוהגים להצניע את העובדה שיש להם גם קומת שמסחר מתחת לדירות המגורים.

אבל כיום, אנחנו יותר פתוחים ויותר גלובליים והיוצרות שוב מתהפכות, כי כל מה שמעניין אותנו זה שיהיה לנו נוח. אם יכולנו לשבת על הספה מול הטלוויזיה ולעשות הכול, אבל הכול! עם הסמארטפון, כולל הניקיון של הבית והקניות בסופר (דבר שאינו רחוק לגמרי מהמציאות) היינו עושים זאת.

על כן, אנו רואים היום  שוב שינויים בהרגלי הצריכה, כאשר מרכזים מסחריים הקרובים לבית הופכים לעוגן קהילתי לא כתחליף לקניון הגדול במרכז העיר, אלא כקונספט משלים המטפל בצרכים הקמעונאים, החברתיים והקהילתיים המידיים של השכונה.

הדבר הראשון שמחפשים היום רוכשי הדירות החדשים כבר איננו הנוף של הפארק הירוק הנשקף מהמרפסת אלה הנוחות. הנוחות כאמור מגדירה היום את איכות החיים עבור רוכשי הדירות, והיא מתבטאת בעיקר בנגישות והזמינות של מוצרים אקונומיים בסיסיים בפרט אך גם בבתי קפה קלאסיים, בארים שכונתיים וחנויות בגדים ממותגות ממש מתחת לבית וכפתרון בטיחותי להורים שיודעים שהילדים שלהם מסתובבים בתוך מקום סגור, עם  אור, הרבה אנשים ושומר בכניסה.

השינוי הגיע בעקבות התפתחותן של מגה שכונות ברחבי הארץ, בעיקר בפאתי הערים ורחוק מהקניונים במרכז העיר, שכונות ענק כפסגות אפק בראש העין, יבנה הירוקה ביבנה, מצליח- קרית האומנים ברמלה, שמנסות למכור לנו איכות חיים מזן חדש. היזמים  הבינו את הפוטנציאל שיש להם ביד ומהר מאוד הפכו את הנכסים המסחריים שלהם ל "מכרה זהב" על ידי כך שפנו לתשאל את הקהילה בטרם הקימו את המרכז המסחרי מה העדפותיה ומהם בתי העסק שתרצה בקרבתה. באמצעות זאת, הרכיבו היזמים את תמהיל העסקים האידאלי עבור תושבי השכונה. הסקר מסייע ליזם גם מול הסוחרים במשא ומתן על שטחי המסחר כאשר הוא מציג בפניהם את הביקוש הרב לבית קפה, מסעדה או חנות בגדים.

היזם מחזיר את הצרכן אל חוויית המרכז השכונתי על ידי כך שהוא מעניק לו חווית קנייה נכונה יותר עבורו, ממש מתחת למרפסת.

 

מאת: חיה נחום מנכ"לית ובעלים של משרד "המטבחון פרסום"